Spectacol

  • joi, 19 august 2010
  • Scris de ZumiElla

De data asta Aradon-ul s-a intrecut pe sine, a reusit sa anunte spectacolul chiar in ziua in care se desfasura. Asa am ajuns sa merg si eu la spectacol.
Ieri a fost ziua dedicata orasului Pecs in cadrul zilelor Arad-ului. Pe langa alte activitati culturale din Pecs a fost si grupul de dansatori din Mecsek, dansuri populare. Abia am asteptat sa-i vad, si nu am fost dezamagita. Au fost 8 perechi de dansatori, care ne-au incantat privirile timp de aproape 1 ora in ritmul vioi de csardas.
Am fost incantata si as fi vrut sa nu se mai termine, as fi stat ore intregi ca sa-i admir pe dansatori, sa ascult muzica.
Aceste dansuri mi-au amintit de copilarie, cand se mai tineau baluri. Aceeasi tinuta o purta si tatal meu cand se ducea la bal, pantaloni negri, cizme, camasa alba, veston si palarie. Si erau atat de frumoase dansurile, atat de ritmate, erau csardasuri.
S-a fortat banatizarea Arad-ului cand a fost cuprins in regiunea Banat. Dar nu toti au adoptat vorbirea banateneasca si nici traditiile banatenesti.
Sant cantece banatene, frumoase, cantate de adevaratii banateni, dar imi par atat de artificiale, fortate, cantate de solisti din zona noastra care canta in graiul banatean.
Imi amintesc ca in urma cu cativa ani postul tv Favorit filma spectacole prin tara, spectacole care se transmiteau in direct. Am vazut la tv spectacolul de la Cluj, Oradea etc, cand s-a anuntat ca in data cutare va fi la Arad m-am dus sa-i vad.
A fost o crunta dezamagire, a fost inca un exemplu de banatizare a Arad-ului. Prezentator a fost o solista din Timisoara alaturi de prezentatoare postului. Dintr-un spectacol care a durat 4 ore, traditiile aradene au avut repartizate 30 de minute, atat a stat orchestra filarmonicii din Arad condusa de Petrica Pasca ca sa-i acompanieze pe 2 solisti vocali si 3 formatii de dansuri. In rest a fost orchestra din Resita, din Caransebes din Timisoara, solistii si dansurile tot asa.
Am vrut sa vad ceva din Arad si a fost doar banatul. De atunci nu am mai fost la spectacole.
Poate de aceea mi-a placut atat de mult dansurile celor din Mecsek.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu